واکاوی اهداف سفر منطقه‌ای وزیر آمریکایی-راهبرد معاصر
رایزنی وزرای خارجه ایران و انگلیس با محوریت تجاوز اسرائیل حزب‌الله عراق: آمریکا باید بهای حمله اسرائیل به ایران را بپردازد دست رد ژنرال السیسی به سینه نتانیاهو سخنگوی جنبش جهاد اسلامی فلسطین: به صورت رسمی چیزی درباره گفتگو‌ها دریافت نکرده‌ایم کامالا هریس: ایران به حمله نظامی اسرائیل پاسخ ندهد هشدار غرب به نتانیاهو: اقتصاد کرانه باختری را فلج نکن درخواست سه کشور از شورای امنیت برای تشکیل جلسه فوری درباره تجاوز اسرائیل به ایران ۱۸ شهید و مجروح در بمباران حاره صیدا در جنوب لبنان عراقچی در کمیسیون امنیت ملی: خواهان جنگ نیستیم اما از جنگ فرار نمی‌کنیم ایران: هم‌دستی آمریکا در جنایت رژیم صهیونیستی قطعی است در دیدار نمایندگان ایران و روسیه در وین چه گذشت؟ نامه عراقچی به شورای امنیت و گوترش درباره تجاوز اسرائیل افزایش شمار شهدای لبنان به ۲۶۵۳ شهید وقوع یک حادثه امنیتی سخت علیه صهیونیست‌ها در جنوب لبنان حزب الله خواستار تخلیه فوری ده‌ها شهرک صهیونیست نشین شد
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

واکاوی اهداف سفر منطقه‌ای وزیر آمریکایی

مقام‌های آمریکایی با سفرهای خود به سراسر جهان ظاهراً به‌دنبال یافتن راه‌حل نهایی هستند. حتی در برخی گزارش‌های قبل از سفر وزیر خارجه آمریکا ادعا شده، دیگر اهداف سفر افزایش کمک‌رسانی به مردم جنگ‌زده است.
محمد بیات؛ کارشناس مسائل بین‌الملل
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۶ - ۰۳ آبان ۱۴۰۳ - 2024 October 24
کد خبر: ۲۶۱۰۵۵

واکاوی اهداف سفر منطقه‌ای وزیر آمریکایی

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در واپسین روزهای نزدیک به انتخابات ریاست جمهوری این کشور به منطقه غرب آسیا سفر کرد. بعد از آغاز جنگ رژیم صهیونیستی با حماس، مقام‌های کاخ سفید بارها دیدارهای دوجانبه با متحدان منطقه‌ای خود انجام داده‌اند. 

بی‌شک فراگیر شدن جنگ در منطقه، به ویژه قبل از زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌تواند دموکرات‌ها را در وضعیت متزلزل در برابر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق این کشور قرار دهد


بلینکن قصد دارد علاوه بر دیدار با سران رژیم صهیونیستی به چند کشور منطقه‌ سفر کند. هدف ادعایی وی یافتن راه‌حلی برای ایجاد آتش‌بس در محدوده غرب آسیا و آزادی باقی مانده اسیران صهیونیست عنوان شده است. مقام‌های آمریکایی در یک‌سال اخیر برای پایان دادن به آتش جنگ بارها در ظاهر خواستار خویشتن‌داری از سوی طرف‌های منازعه شدند، اما گام جدی در این زمینه برنداشتند. 


آنچه به‌تازگی فضای داخلی آمریکا را متزلزل کرده، اعتراض عده‌ای از نمایندگان ترقی خواه به افزایش کمک‌ها به رژیم صهیونیستی است. با افزایش جنایت‌های رژیم صهیونیستی نسبت به مردم نوار غزه، فشار افکار عمومی علیه حامیان صهیونیسم افزایش یافته و سبب شده است سفر بلینکن به غرب آسیا معنای متفاوت‌تری از گذشته بیابد. 


بی‌شک فراگیر شدن جنگ در منطقه، به ویژه قبل از زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌تواند دموکرات‌ها را در وضعیت متزلزل در برابر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق این کشور قرار دهد. بعد از عملیات انتقام‌جویانه «وعده صادق2» جمهوری اسلامی ایران خواستار پایان دادن به درگیری‌های منطقه‌ای شد، اما سران صهیونیست بعد از عملیات موفقیت‌آمیز سپاه پاسداران، به دنبال پاسخ به ایران بودند. 


در چند هفته اخیر آن‌ها تهدیدهای مختلفی ازجمله حمله به تأسیسات موشکی، هسته‌ای و نفتی را عنوان کردند. این موضوع منافع دیگر کشورهای منطقه به ویژه کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را دچار تهدید می‌کند. به طور مکرر مقام‌های کشورمان گفته‌اند، در برابر پاسخ احتمالی از سوی رژیم صهیونیستی، اقدام را بی‌جواب نخواهند گذاشت. 


جریان‌های پیش آمده در منطقه غرب آسیا علت اصلی چند هفته گذشته آمریکایی‌ها از ارتباطات تلفنی و حضوری شان با مقام‌های صهیونیست برای تأثیرگذاری بر اقدام این رژیم است. تعداد قابل توجهی از رأی‌دهندگان عرب- آمریکایی به دلیل جنایت‌های روزافزون رژیم صهیونیستی و حمایت واشنگتن از سران صهیونیست، در نظر دارند در انتخابات دو هفته آتی از رأی دادن به نامزد دموکرات‌ها خودداری کنند. بنابراین با توجه به جریان غالب در انتخابات پیش‌رو آمریکا، کاهش تنش‌ها در منطقه به ويژه برای دموکرات‌ها ضروری تلقی می‌شود. 


به دنبال سفر بلینکن به سرزمین‌های اشغالی و دیدار با مقام‌های صهیونیست همچون بنیامین نتانیاهو و اسحاق هرتزوگ، وی موضوع کاهش تنش و رایزنی برای توقف جنگ را در گفت‌وگوهای دوجانبه مطرح کرد، زیرا به‌تازگی موضوع آوارگی مردم غزه و لبنان، یکی از مهم‌ترین سرتیترهای خبرهای مهم غرب آسیا بوده است. 


در سراسر جهان با طولانی شدن جنگ در منطقه غرب آسیا، به تعداد افرادی که حاضر به حمایت از مردم فلسطین و لبنان هستند، افزوده می‌شود. در برخی کشورها به ویژه آمریکای شمالی و اتحادیه اروپا که جزو حامیان رژیم صهیونیستی به‌شمار می‌روند، روند اعتراضی مردم با شدت بیشتری دنبال می‌شود. موضوع اعتراضات داخلی سبب شده است برخی کشورها همچون فرانسه مجبور به اقداماتی مانند اعمال تحریم‌های تسلیحاتی علیه رژیم صهیونیستی باشند. 


با روند ایجاد شده در کشورهای مختلف جهان، تمرکز اصلی قدرت‌های بزرگ به ویژه آمریکا بر روی مناطق حساس ژئوپلیتیکی دیگر به ویژه شرق اروپا کمرنگ‌تر شده است و این مورد به روسیه به عنوان یکی از مهم‌ترین رقیب‌های اصلی، امکان بازیگری بیشتری داده است. موضوع کاهش تنش برای دیگر کشورهای بزرگ منطقه همچون مصر و ترکیه اهمیت دوچندانی دارد. 

به دنبال سفر بلینکن به سرزمین‌های اشغالی و دیدار با مقام‌های صهیونیست همچون بنیامین نتانیاهو و اسحاق هرتزوگ، وی موضوع کاهش تنش و رایزنی برای توقف جنگ را در گفت‌وگوهای دوجانبه مطرح کرد


با سفر سیدعباس عراقچی، وزیر امور خارجه کشورمان به این دو کشور، عبدالفتاح السيسی رئیس جمهور مصر و رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه تمایل خود را برای کاهش تنش در منطقه اعلام کردند. در همین راستا مصر پیشنهاد برقراری آتش‌بس سه هفته‌ای در همسایگی خود را مطرح کرده است که در نتیجه آن باقی‌مانده گروگان‌های دو طرف آزاد و در مقابل، کمک‌های بشر دوستانه بیشتری راهی نوار غزه خواهد شد.


بهره سخن

در نظام بین‌الملل، دولت‌ها به عنوان بازیگرانی عاقل بر اساس منافع سیاست خارجی خود عمل می‌کنند. در وضعیت کنونی آمریکا براساس حفظ نظم موجود بین‌الملل و منافع کلان خود در غرب آسیا به دنبال تغییرات اساسی در منطقه نیست. مقام‌های آمریکایی با سفرهای پی‌درپی خود به سراسر جهان ظاهراً به دنبال یافتن راه‌حل نهایی هستند. حتی در برخی گزارش‌های رسمی قبل از سفر بلینکن ادعا شده، دیگر اهداف این سفر افزایش کمک‌رسانی به مردم جنگ‌زده و بازگشایی مسیری امن برای بازسازی غزه بعد از اتمام جنگ است. 


باوجود اظهارات در ظاهر صلح طلبانه از سوی مقام‌ها، در میدان جنگ تنها شاهد افزایش وحشی‌گری رژیم صهیونیستی در ادامه جنایت‌هایش هستیم. مقام‌های کاخ سفید که به راحتی اگر اقدامی خلاف نظرشان باشد، دولت یادشده را با انواع فشارهای بین‌المللی همچون تحریم‌های اقتصادی و سیاسی مواجه می‌کنند، در برابر رژیم کودک‌کش صهیونیستی، از هیچ کدام از اهرم‌های فشار خود استفاده نمی‌کنند. 


برهمین اساس تا زمانی که در عمل، شاهد روند کاهشی اقدامات تجاوزگرایانه رژیم صهیونیستی نباشیم، رایزنی‌های انجام شده به نتیجه نهایی نخواهد رسید.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده